Χίος,
19-1-2017
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Βελτίωση του λιμανιού για το λαό ή για το κεφάλαιο;
Για τη
Λαϊκή Συσπείρωση είναι σημαντικό να δούμε ποιο είναι το πλαίσιο που κινούμαστε
όταν μιλάμε για λιμάνια, όταν μιλάμε για ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, όταν μιλάμε
για μεταφορές. Τίθενται επομένως μια σειρά ερωτημάτων:
·
Με
τι κριτήρια έγινε η μελέτη για την επέκταση του λιμανιού;
·
Ποιος
την χρηματοδότησε και ποιος την έκανε;
·
Ποιών
ανάγκες θα εξυπηρετήσει; Τις λαϊκές για φθηνές, ασφαλείς και σύγχρονες
συγκοινωνίες (που αφορά εμάς) ή των μεγάλων επιχειρηματικών συμφερόντων;
·
Με
ποιο μοντέλο συγκοινωνιών σχεδιάζεται;
·
Ποιος
θα το κατασκευάσει και με ποιες συνέπειες για κατοίκους – περιβάλλον - πόλη;
·
Σε
τίνος ιδιοκτησία θα ανήκει;
Το
πλαίσιο των απαντήσεων που λίγο ως πολύ δόθηκαν τόσο με το ίδιο το κείμενο του master plan όσο
και με την παρουσίασή του, είναι της σημερινής συγκεκριμένης κοινωνίας που
ζούμε, με το σύνθημα: “ανταγωνιστικότητα
πλοίων - ναυτιλιακών εταιριών - λιμανιών κι επιχειρήσεων” που σημαίνει τα
πάντα εμπορεύματα· πλήρωνε για να έχεις, δηλαδή, καπιταλισμός.
Το
ΤΑΙΠΕΔ που αντικειμενικά εμπλέκεται, είναι ο ντίλερ ο οποίος θα παίρνει τις
περιουσίες είτε αυτές λέγονται λιμάνια είτε λέγονται οικόπεδα, είτε λέγονται
επιχειρήσεις, θα τις ξεπουλά προκειμένου οι ιδιωτικές επιχειρήσεις να
ξετυλίξουν το δικό τους κουβάρι και να συνθλίβεται ο ελληνικός λαός.
Η
μαρίνα λοιπόν του λιμανιού, με συνέταιρο το ΤΑΙΠΕΔ, διογκώνεται στις 300
θέσεις, θα φτιαχτεί με λεφτά του ελληνικού λαού και του Χιώτη, θα πουληθεί σε
κάποιον επενδυτή–καπιταλιστή έναντι πινακίου φακής -όπως η ΤΡΕΝΟΣΕ ξεπουλήθηκε
για 45 εκατομμύρια από την αθλιότητα των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, όσα η ρήτρα ενός
ποδοσφαιριστή ή τα μισά από όσα δόθηκαν για ένα κανάλι της τηλεόρασης- ενώ
ταυτόχρονα πετιέται στα άχρηστα η παρακείμενη μαρίνα.
Πρώτο
συμπέρασμα: Θα πληρώσουμε εμείς τις επενδύσεις των καπιταλιστών και μετά θα
πληρώνουμε και τις υπηρεσίες τους.
Στο
ίδιο μήκος κύματος, απαξιώνεται το λιμάνι των Μεστών! Γιατί; Τα 18.000.000 τα
πληρώσαμε εμείς! Όμως τα πληρώσαμε εμείς για να ‘ρθει, αν έρθει η νέα COSCO, να τα πάρει κοψοχρονιά και μετά να
κερδοφορεί και να ‘χει Κινέζους τους Χιώτες εργαζόμενους, αν είναι Χιώτες
εργαζόμενοι.
Γι
αυτό και βλέπουμε το εφοπλιστικό κεφάλαιο (Τσάκος κ.λπ.) να ενδιαφέρονται για
να το χρηματοδοτήσουν είτε ως προς τις μελέτες είτε και ως προς την υλοποίηση,
αφού δηλώνεται ευθαρσώς ότι πόροι δεν υπάρχουν. Άρα «ευεργέται και δωρηταί»,
από τη μια να ξεπλένεται η υπεραξία που αρπάζεται από τους ναυτεργάτες, να
επεκτείνονται οι μπίζνες και από την άλλη όλοι οι Χιώτες να νιώθουν βαθιά
υποχρέωση και κυρίως υποταγή.
Το
κομμάτι της κρουαζιέρας είναι ένα σοβαρό κομμάτι που όμως κι αυτό
αντιμετωπίζεται ετεροβαρώς σε σχέση με την ακτοπλοΐα. Το master plan περισσότερο υπακούει στην κρουαζιέρα, παρά
στην ακτοπλοΐα, που είναι ζωτικής σημασίας για το νησί. Πέρα από τα τεχνικά
ζητήματα, που σε ένα βαθμό δείχνουν οι προτεινόμενες λύσεις για τους χώρους πρόσδεσης
να είναι ευάλωτες στις καιρικές συνθήκες, το κύριο είναι πώς οι λύσεις για το
λιμάνι θα φέρουν χρήμα για την ολιγαρχία που θα εμπλακεί και όχι πώς θα
υπηρετηθεί ο πολίτης.
Εμείς
λοιπόν τι λέμε; Λέμε ότι τα λιμάνια πρέπει να είναι δημόσια περιουσία, στην
υπηρεσία του λαού και των αναγκών του. Να παρέχεται ακτοπλοϊκό έργο φτηνό στη
μεταφορά ανθρώπων και εμπορευμάτων 365 μέρες το χρόνο, με πλοία γρήγορα και
ασφαλή.
Τα
λιμάνια και φυσικά το λιμάνι της Χίου χρειάζονται μελέτες και έργα εκσυγχρονισμού
μέσα από δημόσιες επενδύσεις, ώστε να πληρούνται οι παραπάνω προϋποθέσεις.
Το
λιμάνι των Μεστών χρειάζεται και απαιτείται να έχει το εμπορικό κομμάτι, αλλά
να έχει μερίδιο και στην ακτοπλοΐα στα πλαίσια της σύνδεσης με Ψαρά και στην
κρουαζιέρα.
Η
κρουαζιέρα για την οποία απαιτείται η κατασκευή ασφαλούς αγκυροβολίου - στο
Βανκούβερ π.χ. τα αγκυροβόλια πλοίων 215 μέτρων είναι πλωτά- πρέπει να ενταχθεί
μέσα σε ένα γενικότερο κεντρικό σχεδιασμό που θα πατά σε πραγματικές συνθήκες
και όχι στη λογική του φτιάχνω έναν κράχτη και περιμένω!
Αυτά
μπορούν να γίνουν με τον ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, τη
ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και λοιπά δεκανίκια; Ούτε στον αιώνα τον άπαντα δεν
πρόκειται να γίνει κάτι τέτοιο.
Αυτό
είναι ζήτημα που πρέπει να το αποφασίσει ο ελληνικός λαός και να το επιβάλει με
την πάλη του και τον αγώνα του. Αυτό είναι ζήτημα που αφορά άλλη εξουσία
κοινωνική, που τα μέσα παραγωγής θα είναι κοινωνικοποιημένα και συγκεντρωμένα
στην εξουσία του λαού. Έτσι οι υπηρεσίες των λιμανιών θα είναι φθηνές· επίσης
τα προϊόντα που θα έρχονται -γιατί είναι πύλες εισόδου και εξόδου- δεν θα είναι
υπερτιμημένα προκειμένου να καθορίζονται τα κέρδη και οι εργασιακές σχέσεις θα
είναι τέτοιες που θα ανταποκρίνονται σε εργασιακές σχέσεις ανθρώπων και όχι σε
εργασιακές σχέσεις σκλάβων.
Μέχρι όμως
ο λαός και μεταξύ αυτών και οι Χιώτες αποφασίσουν να σταματήσουν να καλλιεργούν
τα χωράφια των αφεντικών τους, δε σημαίνει ότι πρέπει να γίνουμε θεατές σε μια
νέου τύπου μάσα με κέντρο το λιμάνι· δεν έχουμε την πολυτέλεια να γίνουμε
θεατές σε ένα χορό εκατομμύριών, εφοπλιστών, tour
operators, επενδυτών και λοιπών.
Το
λιμάνι της Χίου χρειάζεται εκσυγχρονισμό
των εγκαταστάσεων σε μέτρα που πραγματικά αφορούν στο ρόλο του, χωρίς
φαραωνισμούς· με τις εκβαθύνσεις και τα έργα που θα βελτιώσουν την άμυνά του
στις καιρικές συνθήκες, το υπερβολικό αντιμάμαλο κ.λπ, την ένταξη σε αυτό
ασφαλούς αγκυροβολίου για τα κρουαζιερόπλοια.
Αξιοποίηση
και αποπεράτωση της παρακείμενης μαρίνας του Καστέλο και ένταξη στο
συγκοινωνιακό έργο, όλων των τύπων (εμπορικό, ακτοπλοϊκό, κρουαζιέρα) του
λιμανιού των Μεστών.
Όλα
αυτά, για μας, νοούνται υπό δημόσιο έλεγχο, ιδιοκτησία και κατασκευή με
δημόσιους πόρους. Το ποσό της φοροαπαλλαγής των εφοπλιστών είναι μια καλή αρχή για όσους καλοπροαίρετα ή
και κακοπροαίρετα ρωτάνε πού θα βρεθούν τα λεφτά
Η
Λαϊκή Συσπείρωση Δήμου Χίου σε αυτή την κατεύθυνση αγωνίζεται και θα συνεχίσει
να είναι παρούσα.-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου