Φωτό αρχείου |
ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ:ΜΑΡΚΟΣ ΣΚΟΥΦΑΛΟΣ
Όλο
αυτό το διάστημα αρκετών ετών που η Λαϊκή Συσπείρωση έχει μέσα στα κυρίαρχα
ζητήματα της ατζέντας της τα προβλήματα της υγείας, γεννιέται η απορία και
εύλογα λέμε εμείς, «μα καλά τι δουλειά έχει η Τοπική διοίκηση, είτε του α είτε
το β βαθμού, με τη υγεία; Δική της δουλειά είναι το νοσοκομείο, το αγροτικό
ιατρείο ή το κέντρο υγείας;»
Είναι
σαφές κι εμείς το διατρανώνουμε και από αυτό το βήμα, ότι η υγεία του λαού, η
δημόσια , καθολική και δωρεάν για την οποία αγωνιζόμαστε, πρώτα από όλα και πάνω από όλα πρέπει να είναι ευθύνη του κράτους, της κυβέρνησης,
είναι ευθύνη που πρέπει στον ύψιστο βαθμό να παρέχεται από τα κρατικά όργανα.
Τα
δύο τελευταία χρόνια έχει νομοθετηθεί η δυνατότητα των δήμων και των
Περιφερειών να χρηματοδοτούν από τους προϋπολογισμούς τους τη μελέτη, την
εκτέλεση έργων και προγραμμάτων ανάπτυξης των δημόσιων δομών υγείας, τις
προμήθειες , εκτός φυσικά των φαρμάκων. Επίσης τη χρηματοδότηση για την
πρόσληψη επικουρικού προσωπικού, την καταβολή επιδομάτων, την εξασφάλιση στέγης
ακόμα και της διατροφής σε υγειονομικό προσωπικό ως κίνητρα για την εξασφάλιση
της στελέχωσης των δημόσιων μονάδων.
Εμείς δε συμφωνούμε με αυτά τα ζητήματα, αν
και θεωρούμε καθοριστικό το ρόλο της τοπικής διοίκησης στα θέματα της υγείας
και αυτό δεν είναι αντιφατικό, το αντίθετο μάλιστα.
Με τα
μέτρα που νομοθετήθηκαν σταδιακά μεταφέρονται υποχρεώσεις του κεντρικού
κράτους, όσον αφορά τη χρηματοδότησης, στην Τοπική διοίκηση χωρίς όμως την αντίστοιχη οικονομική
ενίσχυση από τον κρατικό προϋπολογισμό. Σπρώχνουν με αυτό τον τρόπο τους πρόθυμους περιφερειάρχες και δημάρχους να
χαρατσώνουν τον κόσμο με το επιχείρημα «προκειμένου να έχουμε υπηρεσίες, ας
βάλουμε και κάποια ακόμα τέλη για το καλό μας». Επιπλέον, είναι μέτρα που
διαφοροποιούν ακόμα περισσότερο τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας , ανάλογα με
το αν ένας δήμος ή Περιφέρεια έχει πόρους ή όχι. Κατακερματίζεται δηλαδή ο
ενιαίος χαρακτήρας που πρέπει να έχει ένα δημόσιο σύστημα υγείας.
Αυτά
τα ζητήματα έχουν στον πυρήνα τους τη δική μας απάντηση, δηλαδή αν είναι
εμπόρευμα η υγεία του λαού, στο οποίο
εμείς απαντάμε με ένα βροντερό όχι. Αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα, συνυφασμένο
με τη ματωμένη πορεία της ενανθρώπισης του είδους μας και κατάκτηση στα πλαίσια της αναπαραγωγής
της εργατικής δύναμης, που πλέον ο καπιταλισμός το παίρνει πίσω
εκμεταλλευόμενος το ιστορικό πισωγύρισμα με την ανατροπή του σοσιαλισμού ,
εμπορευματοποιώντας τα πάντα.
Οι
κυβερνήσεις της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, οι τελευταίες του ΣΥΡΙΖΑ, η σημερινή και
πάλι της ΝΔ, το αυτονόητο αυτό δικαίωμα το έχουν καταστήσει ζητούμενο, γι αυτό
και απαιτείται εδώ ο ρόλος της τοπικής διοίκησης του δήμου, αλλά θα πρόσθετα
και της περιφέρειας να επαγρυπνούν , να αγωνίζονται
και να διεκδικούν σε όλα τα επίπεδα για να κατακτηθούν ή να επιλυθούν μια σειρά προβλημάτων υγείας που
αντιμετωπίζει ο λαός.
Για
τη Λαϊκή Συσπείρωση, όλα αυτά τα χρόνια οι ανάγκες της υγείας ήταν και
παραμένουν πρώτης προτεραιότητας. Γι
αυτό και θέταμε στο δημοτικό και Περιφερειακό συμβούλιο είτε τις ελλείψεις των
νοσοκομείων μας είτε τα ζητήματα των αγροτικών ιατρείων, είτε τα ζητήματα των
κέντρων υγείας στη Χίο στη Σάμο στη Λέσβο, παντού.
Πρόσφατα
αναδείξαμε το θέμα με το αγροτικό Ιατρείο Συκιάδας και τις αντίστοιχες παρενέργειες σε Λαγκάδα
και Καρδάμυλα λόγω της έλλειψης του αγροτικού γιατρού, ενώ αρκετές φορές έχουμε
θέσει και το θέμα του πολυδύναμου Ιατρείου της Βολισσού και των προβλημάτων που
αντιμετωπίζει.
Αν
και στα λόγια οι άλλες πολιτικές δυνάμεις συμφωνούσαν με την κριτική που
ασκούσαμε, στην πράξη έφταναν μέχρι τη
διατύπωση ενός ψηφίσματος κι αυτού κουτσουρεμένου.
Ήξεραν
ότι η οργάνωση του αγώνα , η κινητοποίηση του κόσμου, η διεκδίκηση λύσεων θα
τους έφερνε αντιμέτωπους, με τις πολιτικές των κομμάτων που τους στήριζαν , με
τα κόμματα και τις πολιτικές της ΕΕ και κάτι τέτοιο δεν το ήθελαν , γιατί
αντικειμενικά θέλουν το λαό στη γωνία , αφημένο στη μοίρα του και στις
ρουσφετολογικές τους πολιτικές και όχι πρωταγωνιστή των εξελίξεων.
Για μας τα κριτήρια ανάπτυξης της
Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας πρέπει να είναι:
• Η πλήρης και απολύτως δωρεάν κάλυψη όλων
των αναγκών σε υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας (πρόληψη, θεραπεία,
αποκατάσταση) όλο το 24ωρο, 365 μέρες το χρόνο.
• Η έγκαιρη παροχή υπηρεσιών. Γι’ αυτό
πρέπει να είναι κοντά στον τόπο κατοικίας, εργασίας, σπουδών κλπ.
• Οι ιδιαίτερες συνθήκες κάθε περιοχής, (
βιομηχανικές – αγροτικές - τουριστικές - ορεινές περιοχές, νησιά κλπ.).
• Οι ιδιαίτερες ανάγκες τμημάτων του
πληθυσμού, όπως βρεφικός - παιδικός πληθυσμός, γυναίκες, ΑμεΑ, ηλικιωμένοι,
Ρομά, πρόσφυγες-μετανάστες κλπ.
Οι
μονάδες ΠΦΥ (Κέντρα Υγείας -Πολυϊατρεία – Αποκεντρωμένα Ιατρεία – Κινητές
Μονάδες) διασυνδέονται με την οικογένεια, τα σχολεία και τις σχολές, τους
βρεφονηπιακούς σταθμούς, τους τόπους δουλειάς, τους τόπους άθλησης, τα
γηροκομεία, άλλα ιδρύματα που τυχόν υπάρχουν. Με αυτήν την έννοια ο
οικογενειακός γιατρός (Γενικός Γιατρός, Παθολόγος, Παιδίατρος) αποτελεί βασικό
στοιχείο στη σύνθεση του επιστημονικού προσωπικού των ΚΥ και έχει ουσιαστικό και όχι περιορισμένο και
αντιλαϊκό ρόλο όπως κάνει η Κυβέρνηση με τις Τοπικές Μονάδες Υγείας (ΤοΜΥ).
Προτάσσουμε τον προσανατολισμό στις υπηρεσίες πρόληψης που
σημαίνει ότι απευθύνεται πριν απ’ όλα στους υγιείς: Ανάπτυξη υπηρεσιών για την
πρόληψη και την αντιμετώπιση του επαγγελματικού κινδύνου, μέτρων για την υγεία
και ασφάλεια στην εργασία.
Το Κέντρο Υγείας πρέπει να αποτελεί
ένα επιτελείο συνεργαζόμενων υπηρεσιών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας που θα μελετά, θα καταγράφει, θα σχεδιάζει και
θα εφαρμόζει προγράμματα και υπηρεσίες που αφορούν το σύνολο του πληθυσμού,
ομάδες του πληθυσμού και εξατομικευμένα και φυσικά δεν μπορεί να είναι ένα που
καλύπτει όλη την ύπαιθρο ή τα πόδια του – Πολυϊατρεία - να είναι υποστελεχωμένα.
ΤΙ ΕΧΟΥΜΕ ΜΠΡΟΣΤΑ ΜΑΣ;
Δεν
μπορεί σε μία εποχή, που η Επιστήμη και τα δημιουργήματα της, η σύγχρονη
Τεχνολογία στην Ιατρική, να τρέχουν με ιλιγγιώδη ρυθμούς και:
Τα Αγροτικά Ιατρεία να στερούνται ή να
μην έχουν για μεγάλο χρονικό διάστημα γιατρούς όταν λήγει η θητεία τους, ή να ανοίγουν μόνο για συνταγογράφηση ή μια
εξέταση, στα χωριά να μην υπάρχει θέση νοσηλευτή, με αποτέλεσμα άνθρωποι να
χάνουν τη ζωή τους λόγω αυτών των ανεπαρκειών. Στην Αμανή μόνο φέτος θρηνήσαμε
6 θύματα.
Τα
πολυδύναμα ιατρεία λόγω να μην έχουν το αναγκαίο ιατρικό, νοσηλευτικό και
παραϊατρικό προσωπικό, ούτε φυσικά την απαραίτητη υποδομή, παράλληλα το υπάρχον
προσωπικό υποχρεούται να μετακινείται
στα χωριά, για την κάλυψη των αναγκών περίθαλψης των κατοίκων.
Έτσι,
το πολυδύναμο ιατρείο Βολισσού με μειωμένη σύνθεση καλύπτει τα 19 χωριά της Αμανής, Περιοχή με ιδιαίτερα
γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά ιδιαίτερα δύσκολα, μεγάλες χιλιομετρικές
αποστάσεις, αλλά και κατοίκους υπερήλικες και το χειρότερο λιγοστούς ανά χωριό.
Η
περιοχή έχει 2 σχολικές μονάδες και το καλοκαίρι χιλιάδες επισκέπτες.
Το πολυδύναμο ιατρείο Καρδαμύλων διαθέτει 2 γενικούς
ιατρούς, 1 αγροτικό, 1 αγροτικό (Καμπιά)
και 2 Νοσηλεύτριες.
Καλύπτει
χωριά του Πελιναίου, περιοχή με δύσκολες γεωμορφολογικές συνθήκες, μεγάλες
αποστάσεις και υπέργηρους κατοίκους.
Η
περιοχή έχει 7 σχολικές μονάδες, ένα γηροκομείο
και μεγάλο αριθμό επισκεπτών καθώς και τουριστικών σκαφών την
καλοκαιρινή περίοδο.
Το Κ.Υ. Πυργίου από την ίδρυσή
του, φάνηκε ότι η τότε κυβέρνηση,
δεν είχε την πολιτική βούληση, να το καταστήσει αυτοδύναμο Ιατρικό Κέντρο. Το οργανόγραμμά του ουδέποτε καλύφθηκε
σε ιατρικό, νοσηλευτικό, και παριατρικό προσωπικό και για χρόνια
αποτελούσε τη δεξαμενή που τροφοδοτούσε με προσωπικό για να
καλυφτούν τα τεράστια κενά του
Νοσοκομείου της Χίου. Ουδέποτε αναπτύχθηκαν εξειδικευμένες
ιατρικές ειδικότητες, που να συμβάλουν στην ανάπτυξη της πρόληψης τον
περιορισμό των άσκοπων μετακινήσεων των ηλικιωμένων, καθώς και την αντιμετώπιση
ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων, γυναίκες, παιδιά, άτομα με αναπηρία.
Ο δε,
τεχνολογικός του εξοπλισμός είναι
πεπαλαιωμένος ή σε αχρηστία, με περιορισμένες δυνατότητες.
Στο
Κ.Υ.Π. υπάγονται: Το πολυδύναμο Ιατρείο Καρδαμύλων (ανήκει το Α.Ι. Καμπιών –
Οινουσών).
Το
Πολυδύναμο Ιατρείο Βολισσού (ανήκει το Α.Ι. Κουρουνιών, Παρπαριάς, το Α.Ι.
Ψαρών).
Στην πόλη της Χίου που είναι συγκεντρωμένο
το 60% του πληθυσμού του νησιού, καθώς το αστικό κέντρο έχει αναπτυχθεί
από το Βροντάδο μέχρι τα Θυμιανά, τι έχουμε;
Το κλείσιμο του Ο.Ν. και των ιατρείων που
περιέθαλπαν τις 15.000 ναυτεργατικές οικογένειες.
Το κλείσιμο των παραρτημάτων του Ο.Ν. σε
Βροντάδο, Λαγκάδα, Θυμιανά και Καλλιμασιά .
Υποτίθεται
υπάρχει η δομή του ΕΟΠΥΥ στις εγκαταστάσεις του πρώην ΙΚΑ, αλλά η στελέχωση
γίνεται με ρυθμούς χελώνας και φυσικά η κατάληξη είναι και πάλι το νοσοκομείο,
λόγω βασικών ελλείψεων.
Και
όλα αυτά σε μια περίοδο, που οι όροι ζωής της οικογένειας έχουν επιδεινωθεί…
Το Νοσοκομείο της Χίου, σήμερα λειτουργεί
με ελλείψεις νοσηλευτικού, ιατρικού, παραϊατρικού και διοικητικού προσωπικού
που ξεπερνούν το 40% και με εργασιακές σχέσεις λάστιχο. Στη νοσηλευτική
υπηρεσία στις 223 θέσεις που προβλέπονται από τον οργανισμό υπηρετούν 123
άτομα. Στην ιατρική υπηρεσία αντίστοιχα, στις 85 θέσεις που προβλέπονται
υπηρετούν 57 άτομα. Στη διοικητική υπηρετούν 39 άτομα από τα 67, ενώ για το
παραϊατρικό προσωπικό στις 69 προβλεπόμενες θέσεις σήμερα υπηρετούν 37 άτομα.
Το
ΕΚΑΒ συρρικνώθηκε σε επίπεδα απαράδεκτα με τα προβλήαμτα που ζούμε
καθημερινά. Τα τεράστια κενά προσπαθούν να τα καλύψουν με προγράμματα κοινωφελούς εργασίας και
συμβασιούχους με μπλοκάκι όπου νέοι και νέες
εργάζονται με μισθούς πείνας και χωρίς εργασιακά δικαιώματα.
Στις
προγραμματικές δηλώσεις της νέας κυβέρνησης, δεν υπάρχει καμία αναφορά στην
ανάγκη για μαζικές προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, για μονιμοποίηση των
εργαζομένων με ελαστικές εργασιακές σχέσεις και αύξηση της κρατικής
χρηματοδότησης των δημόσιων μονάδων υγείας.
Ωστόσο,
«περίσσεψαν» οι διακηρύξεις περί επέκτασης των «συμπράξεων με τον ιδιωτικό
τομέα», της σύναξης συμβολαίων με
ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες και της «αγοράς» υπηρεσιών από ιδιωτικές
εταιρείες, επομένως και της διατήρησης και επέκτασης της επιχειρηματικής
λειτουργίας των δημόσιων μονάδων υγείας.
Γνωρίζουμε
ότι η σχεδιαζόμενη λειτουργία των δημόσιων μονάδων με ιδιωτικοοικονομικά
κριτήρια, ως «αυτοτελείς επιχειρηματικές μονάδες», που θα καλύπτουν ολοένα
μεγαλύτερο μέρος του κόστους λειτουργίας από την «πώληση» υπηρεσιών υγείας σε
ασθενείς και ασφαλιστικά ταμεία, προϋποθέτει τη διαιώνιση των ελλείψεων
προσωπικού και την επέκταση των ελαστικών εργασιακών σχέσεων.
Η
σημερινή απαράδεκτη κατάσταση θα χειροτερέψει αν απολυθούν οι 4.000 περίπου
εργαζόμενοι, μέσω ΟΑΕΔ, ενώ με απόλυση κινδυνεύουν και εκατοντάδες επικουρικοί
άλλων ειδικοτήτων, που πολλοί από αυτούς δεν θα προσληφθούν με την προκήρυξη
2Κ/2019.
Ω
Λαϊκή Συσπείρωση δήμου Χίου , δεν
ανεχόμαστε άνθρωποι να κινδυνεύουν να πεθάνουν αβοήθητοι επειδή οι
κυβερνώντες «υπολογίζουν» την υγεία του λαού όχι ως κοινωνικό αγαθό που πρέπει
να απολαμβάνει ο καθένας μας, αλλά ως ένα ακριβοπληρωμένο εμπόρευμα. Δεν ανεχόμαστε ολόκληρο το νησί
να είναι με ένα ασθενοφόρο στη βάρδια, η ΜΑΦ να κινδυνεύει με κλείσιμο, να
λείπουν βασικές ειδικότητες και άλλες να είναι μονήρεις επειδή δεν γίνονται
προσλήψεις μόνιμου προσωπικού. Δεν ανεχόμαστε να μην μπορεί κάποιος να κάνει τις
απαραίτητες διαγνωστικές εξετάσεις ή να έχει την αναγκαία ιατρική φροντίδα και
νοσηλεία λόγω ελλείψεων προσωπικού και μηχανημάτων ή να αναγκάζετε να βάζει
βαθιά το χέρι στην τσέπη για να πραγματοποιήσει τις απαιτούμενες εξετάσεις του
σε ιδιώτες ή να μετακινείται εκτός Χίου.
Δεν ανεχόμαστε να μας
κοροϊδεύουν όλοι εκείνοι που με τις αντιλαϊκές πολιτικές τους έχουν οδηγήσει σε
αυτήν την κατάσταση την Υγεία.
Ο λαός του νησιού δια των φορέων του και
μεταξύ αυτών ο δήμος της Χίου, πρέπει να διεκδικήσει το αναφαίρετο δικαίωμά του
να στελεχωθούν πλήρως με το απαραίτητο μόνιμο Νοσηλευτικό, Ιατρικό, παραϊατρικό
και λοιπό προσωπικό, όλες οι κλινικές και οι υπηρεσίες του Νοσοκομείου, το
ΕΚΑΒ, τα Κέντρα Υγείας και τα αγροτικά περιφερειακά ιατρεία.
Τι
μπορούμε να απαιτήσουμε.
Άμεσο προγραμματισμό του Δημ. Συμβουλίου
και της Δημοτικής Αρχής με παρεμβάσεις
στην Διοικήτρια, στην Περιφέρεια, στους βουλευτές, στον Υπ. Υγείας κλπ.
Άμεση κινητοποίηση για εξεύρεση
πιστώσεων που θα μπορέσουν να
χρηματοδοτήσουν εξοπλισμό και στελέχωση
Κ.Υ. , Πολυιατρείων,μονάδων π.χ.χημειοθεραπείας, κλπ. Σε συνεννόηση με τους
φορείς του νησιού και τα συνδικάτα να κλείσει ο Δήμος και να νεκρώσουν τα πάντα
για μία ημέρα.
Συνεχής παρακολούθηση και συνεργασία με
Νοσοκομείο και περιφέρεια για λύση
άμεσων προβλημάτων που προκύπτουν και που μπορούν να λυθούν πχ η μεταφορά ασθενών από Βολισσό ,
η ανακαίνιση των αγροτικών ιατρείων, μελέτες σε αυτή την κετεύθυνση που τοπικά
συμβούλια παίρνουν πρωτοβουλίες, ευρύ δίκτυο απινιδωτών σε συνεργασία με τους
ιατρικούς φορείς νοσοκομείο κλπ.
Διεκδίκηση προσλήψεων με τον αμεσότερο
τρόπο για τη στελέχωση όλων των μονάδων.
Μόνιμες προσλήψεις ιατρών και στο δήμο της
Χίου για το εργατοϋπαλληλικό προσωπικό και τις δομές του , Νομικό Πρόσωπο,
δημοτικό ιατρείο κλπ.
Παρεμβάσεις για Ψυχαργώ και ΚΕΦΙΑΠ , ώστε
να λειτουργήσουν για το σκοπό που δημιουργήθηκαν. Επιτάχυνση διαδικασιών
ανέγερσης του ειδικού σχολείου ώστε να απελευθερωθούν οι δομές.
Λύση για το ΕΚΑΒ-συντήρηση ασθενοφόρων,
στελέχωση με προσωπικό
Στελέχωση του δημοτικού Ιατρείου και
Φαρμακείου , διαδικτύωση με δημοτικές δομές που έχουν ιατρό πχ ΔΗΚΕΧ, ώστε να
αυξηθεί η αποτελεσματικότητά τους.
ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ
ΔΙΕΚΔΙΚΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΑΓΩΝΑ ΝΑ ΑΦΟΡΑ:
• Μαζικές
προσλήψεις μόνιμου προσωπικού με βάση τις σημερινές ανάγκες.
• Πλήρη
στελέχωση με μόνιμο προσωπικό του ΕΚΑΒ Χίου, έτσι ώστε να υπάρχουν τουλάχιστον δυο ασθενοφόρα σε κάθε βάρδια .
• Μονιμοποίηση
όλων των εργαζομένων με ελαστικές εργασιακές σχέσεις (επικουρικοί, μέσω
ΟΑΕΔ και ΚΕΕΛΠΝΟ, συμβάσεις ορισμένου χρόνου, συμβάσεις έργου). Κατάργηση των
ατομικών συμβάσεων!
• Πλήρη
και επαρκή κρατική χρηματοδότηση των δημόσιων μονάδων υγείας, με κατάργηση
των πληρωμών των ασθενών και των ασφαλιστικών εισφορών για υγειονομική
περίθαλψη.
• Κανένας
άνεργος, ανασφάλιστος Έλληνας ή πρόσφυγας χωρίς δωρεάν πρόσβαση στις δημόσιες
δομές υγείας και τα Νοσοκομεία
• Δημιουργία σύγχρονων κλινικών πλήρως στελεχωμένες με επιστημονικό, ιατρικό,
παραϊατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό.
• Άμεση
αποπεράτωση των κτηριακών υποδομών, που έχουν οδηγήσει σε «μπλακ άουτ» τη
νοσηλευτική περίθαλψη.
• Άμεση
χρηματοδότηση του Δήμου από τον κρατικό προϋπολογισμό για τις συγκεκριμένες
ενέργειες , που αφορούν στην α/μια φροντίδα υγείας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου