Print

Κυριακή 4 Ιουλίου 2021

Δ.Τ. ΛΑ.Σ. Β. Αιγαίου για Αναπτυξιακό Οργανισμό Περιφέρειας Β. Αιγαίου

 

Ιδιαίτερα σημαντικό σε θεματολογία το Π.Σ της Τετάρτης 30/06 καθώς μεταξύ των κρίσιμων θεμάτων της ημερήσιας διάταξης ήταν και η δημιουργία Αναπτυξιακού Οργανισμού ακολουθώντας την πεπατημένη των υπόλοιπων περιφερειών της χώρας, στη βάση της ακολουθούμενης πολιτικής της κυβέρνησης που εφαρμόζει πιστά τις οδηγίες και τις κατευθύνσεις της ΕΕ και τις κατευθύνσεις του κεφαλαίου.

Έκπληξη, η εισηγητική τοποθέτηση του Περιφερειάρχη Β. Αιγαίου, το θέμα να συζητηθεί προκειμένου να υπάρξει ουσιαστικός προβληματισμός και να ακολουθήσει η ψήφισή του ή μη, τους επόμενους μήνες.

'Οπως τόνισε η περιφερειακή σύμβουλος της Λαϊκής Συσπείρωσης Αγλαΐα Κυρίτση, το θέμα είναι καθαρά πολιτικό καθώς η παρακαταθήκη που μας άφησαν οι προϋπάρχουσες αναπτυξιακές εταιρείες ήταν η αδιαφάνεια, τα αδιέξοδα και τα σκάνδαλα. όπως χαρακτηριστικά είπε:

«...Για την ιστορία θυμίζουμε ότι δε συζητάμε στην περιοχή μας για πρώτη φορά για πολλά υποσχόμενες δημιουργίες εταιρειών και οργανισμών με οράματα και στόχους για ανάπτυξη που ακούν στις επωνυμίες «ΑΕΝΑΛ, ΕΝΑ ΧΙΟΥ, ΛΕΣΒΟΣ SHOP» κ.λπ. Έχουμε πείρα και δεν είναι θετική.

Για να μη θυμηθούμε ενέργειες και οράματα του πρόσφατου παρελθόντος από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με τα περιβόητα 13 αναπτυξιακά συνέδρια -ένα μάλιστα από αυτά έγινε κι εδώ στη Μυτιλήνη, για να δοθεί ιδιαίτερη σημασία σ ένα νησί που είχε πληγεί από τις συνέπειες των ίδιων πολιτικών που ακολουθούνται εδώ και δεκαετίες, με τη γραμμή του εν λόγω αναπτυξιακού συνεδρίου να είναι η αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας, ενέργεια, και διαχείριση χρηματοδοτικών εργαλείων και προγραμμάτων με το οποία τάχα θα επέλθει ανάπτυξη... Ανάπτυξη γενικά, χωρίς να απαντιέται το κρίσιμο ερώτημα, «ανάπτυξη για ποιον;», κάτι που αποφεύγεται να απαντηθεί και στον συγκεκριμένο σχεδιασμό της ΠΒΑ καθαρά. Γιατί πρόκειται για σχέδιο ανάπτυξης προς όφελος του κέρδους, που έχει ως προαπαιτούμενο, το ξήλωμα εργασιακών και λαϊκών δικαιωμάτων και στόχευση την ενίσχυση της κερδοφορίας.

Ο αναπτυξιακός οργανισμός που παρουσιάζεται ξεκάθαρα θα λειτουργεί ως επιχείρηση, με τέτοια κοινωνικο-οικονομικά κριτήρια που άλλοτε θα παίρνει αρμοδιότητες από τις υπηρεσίες κι άλλοτε θα τους τις φορτώνει. Κι όπως διαφαίνεται από τη λειτουργία της θα αποσπά και τακτικό προσωπικό, από το ήδη λειψό της Περιφέρειας- λες και μας περισσεύει- ή στην καλύτερη των περιπτώσεων, θα διαιωνίζει τις ελαστικές μορφές εργασίας με προσλήψεις 8μηνων, άντε ετήσιων συμβάσεων ανάλογα με το έργο, αν και εφόσον υπάρχει έργο για υλοποίηση...

Κι όταν «λυθεί» η Ανώνυμη αυτή αναπτυξιακή εταιρεία, το προσωπικό της δεν θα μπορεί να μεταφερθεί στους μετόχους ΟΤΑ ή στις Ενώσεις... Κατά τα άλλα, όπως αναφέρετε στους σκοπούς της, «αποσκοπείτε στην υποστήριξη ανέργων ή ατόμων προερχομένων από ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, στοχεύετέ στην υποστήριξη και φροντίδα της υγείας των πολιτών και την προαγωγή της ψυχικής υγείας...». Βλέπει κανείς το στοιχείο της υποκρισίας.

Ας μην κοροϊδευόμαστε λοιπόν. Δεν υπάρχει κάτι καινούργιο. Κι όλα αυτά τα βαρύγδουπα που διαβάζουμε στις 60 σελίδες της βιωσιμότητας + 30 σελίδες του σκοπού και καταστατικού της, ώς νέο πλαίσιο καινοτόμες ρυθμίσεις, κι ότι μετά από μια ύφεση θα έλθει η ανάπτυξη είναι για να θαμπωθούμε πρώτα εμείς που τα διαβάζουμε και στη συνέχεια ο λαός του Β. Αιγαίου και να πειστεί ότι θα λυθούν τα προβλήματά του με αυτή την νέα αναπτυξιακή.

Προσέξτε όμως γιατί εδω υπάρχει μια ειδοποιός διαφορά. Αυτή η Αναπτυξιακή δεν είναι μια απλή συνέχεια των προηγούμενων. Εδώ υπάρχει μια τομή. Μια τομή σε μια εξέλιξη. Οι προηγούμενες που «αναπτύχθηκαν» εδώ στην περιφέρεια, δεν είναι μόνο ότι φαλίρισαν. Έπαιξαν κι έναν πολύ σημαντικό ρόλο: Να συνδεθεί πιο σφιχτά η Τοπική διοίκηση με τους μεγαλοπειχειρηματίες, τις πολυεθνικές που αποσκοπούν στα νησιά μας και για να γίνουμε και πιο σαφείς για να καταλαβαίνει κι ο κόσμος που θα γίνει κοινωνός αργότερα, για να εμπορευματοποιηθούν κι άλλο οι υπηρεσίες για να γίνουν και να ολοκληρωθούν οι ιδιωτικοποιήσεις.Αυτός ήταν ο ρόλος που έπαιξαν όσες φαλίρησαν, ή υπάρχουν ανενεργές, αυτό το ρόλο έρχεται να παίξει και η σημερινή. Να προσελκύσει κεφάλαια και μεγάλους παίχτες. Να είναι στην πράξη το μακρύ χέρι του κεφαλαίου και του κεντρικού κράτους στην υλοποίηση της αντεργατικής αντιλαϊκής πολιτικής και όχι φυσικά αυτό που υποκριτικά συχνά αναφέρεται ότι τάχα η τοπική διοίκηση είναι θεσμός «κοντά στον πολίτη». Και αυτό αναφέρεται καθαρά στους σκοπούς και τους στόχους: «Ο σχεδιασμός, η ωρίμανση και η υλοποίηση σχεδίων βιώσιμης αστικής κινητικότητας, η αξιοποίηση ΑΠΕ, η εφαρμογή αναπτυξιακών σχεδίων νέων τεχνολογιών και διαδικασιών για τη βιοοικονομία και η εναλλακτική διαχείριση βιολογικών αποβλήτων-βιοενέργεια ή η υλοποίηση για λογαριασμό των ΟΤΑ α' και β' βαθμού Ολοκληρωμένων Χωρικών Επενδύσεων (ΟΧΕ) χωρικών στρατηγικών, με βάση τα πρωτόκολλα συγκρότησης της κατά περίπτωση προβλεπόμενης Αρχής Διακυβέρνησης της ΟΧΕ... ή  ο σχεδιασμός, η ωρίμανση και η υλοποίηση έργων ψηφιακής αναβάθμισης και ψηφιακής σύγκλισης ή η συμμετοχή της Εταιρείας σε συγχρηματοδοτούμενα Προγράμματα και Αναπτυξιακές Προσκλήσεις σε εφαρμογή των Πολιτικών και Αναπτυξιακών Δράσεων της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου σε περιφερειακό, Εθνικό, Διακρατικό, Ενωσιακό και Διεθνές επίπεδο και άλλα πολλά που καταγράφονται στο σχεδιο βιωσιμότητας... μεγλόσχημα και μεγαλεπήβολα.... Ας μην παρουσιάζουμε, λοιπόν, το μαύρο-άσπρο ή καλύτερα το παλιό ως νέο και το σάπιο ως φρέσκο... Με την ίδια λογική, σήμερα πιο εξελιγμένη και βαρύγδουπη, γίνεται κι αυτός ο σχεδιασμός της νέας αναπτυξιακής....

Κρύβοντας το αμαρτωλό και σάπιο καθεστώς των Αναπτυξιακών Εταιρειών, που οι περισσότερες χρεοκόπησαν φορτώνοντας στο λαό τα χρέη, πετυχαίνοντας όμως το στόχο της ιδιωτικοποίησης υπηρεσιών και της αποδοχής τετελεσμένων κι από μια μερίδα κόσμου και εργαζόμενων με την πάροδο του χρόνου, φτιάχνεται τώρα μια νέα «σύγχρονη» Ανώνυμη Εταιρεία, που θα αξιοποιεί χρηματοδοτικά εργαλεία και υποδομές, θα συγκεντρώνει πόρους του ΕΣΠΑ & του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) και θα διαθέτει την δουλειά και την επιστημονική γνώση εργαζομένων στους επιχειρηματικούς ομίλους. Θα αναθέτει αρμοδιότητες, τεχνική υποστήριξη σε ιδιώτες, σε εξωτερικούς συμβούλους, θα διοχετεύει χρήμα όπου και όσο θέλουν, μακριά από το δημόσιο λογιστικό και την στοιχειώδη διαφάνεια, που επιβάλλεται.

Είναι χαρακτηριστική η αναφορά στα σχετικά κείμενα (καταστατικό, μελέτη βιωσιμότητας κλπ) για «αναδιανομή πληροφοριών, τεχνογνωσίας, πόρων και υπηρεσιών» που μέσα από απλοποιημένες μεθόδους και διαδικασίες θα προωθεί την επιχειρηματικότητα σε συγκεκριμένους νευραλγικούς τομείς για την Περιφέρειά μας (Τουρισμός-Εξωστρέφεια, Πολιτισμός-Αθλητισμός-Εκπαίδευση, Επιχειρηματικότητα-Επενδύσεις, Περιβάλλον-Ποιότητα Ζωής, Υγεία, Ψηφιακή Εποχή, Μεταφορές, Τεχνική υποστήριξη (ωρίμανση έργων), Άνθρωπος-Κοινωνική Πολιτική).

Και είναι χαρακτηριστικό στον υπο ίδρυση  Αναπτυξιακό Οργανισμό: ότι με πρότυπο τις Αναπτυξιακές Εταιρείες, που «οργανώνονται και λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και κατέχουν μεγαλύτερο βαθμό ελευθερίας από τον δημόσιο τομέα», ο Γενικός Διευθυντής θα ορίζεται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, η δε Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών που προβλέπεται υποχρεωτικά, θα έχει το ρόλο της αναθέτουσας αρχής, θα μπορεί να αναλαμβάνει τα πάντα όλα… και θα έχει μετακλητό Διευθυντή!!!

Ο σχεδιασμός όμως του Αναπτυξιακού Οργανισμού δεν μένει μόνον εκεί. Δίνει την δυνατότητα εκτός από τις αρμοδιότητες των Τεχνικών Υπηρεσιών και την ωρίμανση έργων υποδομής, να αναλαμβάνει και την υλοποίηση πολιτικών κοινωνικής συνοχής, ψηφιακής σύγκλισης, αειφόρου ανάπτυξης κλπ. Και βέβαια οι αρμοδιότητες που απαριθμούνται είναι ενδεικτικές και όχι περιοριστικές…

Πώς να το ερμηνεύσουμε εμείς αυτό; Φτιάχνεται «παραμάγαζο» με ημέτερους αποσπασμένους μόνιμους υπαλλήλους και με προσωπικό, που δεν θα εντάσσεται στο Μητρώο Ανθρώπινου Δυναμικού του Ελληνικού Δημοσίου, για να υπάρχει ένας ευέλικτος μηχανισμός προθύμων, που δεν θα αμφισβητεί ούτε τον σχεδιασμό και τις προτεραιότητες που τίθενται, ούτε τις διαδικασίες, την αξιοπιστία και την αποτελεσματικότητα.

Παρουσιάζονται ως δημόσιο συμφέρον οι αναθέσεις σε ιδιώτες, οι ΣΔΙΤ και οι «συνεργασίες» με ιδιωτικούς φορείς που θα πολλαπλασιαστούν, προκειμένου, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, «αξιοποιώντας εγχώριους και ευρωπαϊκούς χρηματοοικονομικούς πόρους η Περιφέρεια να λειτουργεί προωθητικά για την επιχειρηματικότητα», «για τη στήριξη της επιχειρηματικότητας και την μελέτη της αγοράς για λογαριασμό των επιχειρήσεων».

Αντί η κυβέρνηση να προχωρήσει σε προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, σε εξοπλισμό και στήριξη των υπηρεσιών των ΟΤΑ, προχωρά με αυτό τον σχεδιασμό σε ιδιωτικοποιήσεις. Παρά τις τεράστιες καταστροφές που έχουμε κάθε χρόνο σε υποδομές, παρά τις μεγάλες ανάγκες για ολοκληρωμένα και σύγχρονα έργα υποδομών, έργα αντιπλημμυρικής, αντισεισμικής θωράκισης, έργα που υπηρετούν τις λαϊκές κοινωνικές ανάγκες, παρά την τεράστια υποστελέχωση και την πολυπλοκότητα των αρμοδιοτήτων, όλες οι μέχρι τώρα κυβερνήσεις συνεχίζουν να μην λύνουν αυτά τα προβλήματα, συνεχίζουν να λειτουργούν τις υπηρεσίες ως εργαλείο στήριξης της κερδοφορίας των επιλογών των μεγαλοεπιχειρηματιών και να αντιμετωπίζουν τις Τεχνικές και άλλες υπηρεσίες των ΟΤΑ ως αποθετήριο ευθυνών, με τις ποινικές και αστικές ευθύνες που φορτώνουν στους υπαλλήλους.

Ξεκάθαρος, λοιπόν, στόχος και όλα τα άλλα είναι περί διαγραμμάτων, είναι η απορροφητικότητα των ευρωπαικών κονδυλίων... Για μας το ουσιαστικό είναι το πώς θα απορροφηθούν αυτά τα κονδύλια. Ποιοι θα τα απορροφήσουν; πού θα πάνε; ποια ιεράρχηση θα γίνει; πού θα καταλήξουν; Γιατί εδώ έρχεται να φτιαχτεί ένας Αναπτυξιακός Οργανισμός χωρίς καν να παίρνει υπ’ όψιν του τα Περιφερειακά Συμβούλια. Και ορισμένες ενοχλητικές για το κεφάλαιο φωνές δε θα λαμβάνονται υπόψη, αφού όλα θα περνούν από τον αναπτυξιακό οργανισμό. Στην πράξη μες στον αναπτυξιακό οργανισμό εξασφαλισμένη είναι μόνο η φωνή του κεφαλαίου.

Και το Περιφερειακό Συμβούλιο τι θα γίνει; Ένα διακοσμητικό όργανο; Έχουμε τον νόμο του κυρίου Θεοδωρικάκου, που λέει ότι η Οικονομική Επιτροπή, θα αποφασίζει για τα πάντα.

Έχουμε έναν Αναπτυξιακό Οργανισμό, ο οποίος έρχεται να καλύψει όλες τις υπόλοιπες αρμοδιότητες. Μπορείτε να μας πείτε ποια αρμοδιότητα αποφασιστική θα έχει η Περιφέρεια; έστω και μία;

Ποια αποφασιστική αρμοδιότητα, μετά από την ψήφιση αυτού του Αναπτυξιακού Οργανισμού, θα έχει το Περιφερειακό Συμβούλιο. Γιατί θα αποφασίζει; Θα μαζευόμαστε οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι και θα λέμε τι; Τα νέα μας; Και στην Οικονομική Επιτροπή και στον Αναπτυξιακό Οργανισμό θα μοιράζονται τα εκατομμύρια...Ποιος θα ελέγχει; Ποιος θα μαθαίνει; ποιος θα αποφασίζει, ποιος θα μαθαίνει τι θα αποφασίζεται μέσα σε αυτόν τον Αναπτυξιακό Οργανισμό;

Το λέμε καθαρά: Θα μπει η Περιφέρεια Β. Αιγαίου σε μία πολύ μεγάλη Περιπέτεια με όλη αυτή την ιστορία και θα χαθούν κονδύλια που πρέπει να δοθούν για πραγματικές ανάγκες που επείγουν αυτή τη στιγμή για να πάνε στις ανάγκες του κεφαλαίου.

Εμείς καταψηφίζουμε όχι γιατί είμαστε αντίθετοι μόνον με τέτοιου είδους μεγαλεπήβολα σχέδια που ευνοούν συγκεκριμένα συμφέροντα, αλλά γιατί αρνούμαστε να συμμετάσχουμε σε μια ακόμη μεγαλύτερη υποβάθμιση του ΠΣ και της λειτουργίας του. Αρνούμαστε να συμμετάσχουμε στην κατάλυση των αρμοδιοτήτων, των ευθυνών και της ουσιαστικής λειτουργίας των αιρετών που ο ίδιος ο κόσμος με την ψήφο του τους ανέθεσε το μέλλον και την βιώσιμη προοπτική του.Και είναι γελασμένοι όσοι πιστεύουν ότι ο λαός του Β. Αιγαίου θα θαμπωθεί από τις εκφράσεις που χρησιμοποιήθηκαν σε αυτά τα κείμενα για το νέο οργανισμό, «όπως καινοτόμες ρυθμίσεις» και «νέα πλαίσια». Μπορεί να καταλάβει ότι αυτό που πλασάρεται ως νέο και φρέσκο, είναι παλιό και σάπιο. Και στη μάχη της ενημέρωσης του για την αμφισβήτηση αυτής της πολιτικής θα δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου