ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΛΑΪΚΗΣ
ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ Β.ΑΙΓΑΙΟΥ
Οι
επιπτώσεις του νόμου Χρυσοχοΐδη-Κεραμέως στα περιφερειακά Πανεπιστημιακά
ιδρύματα και ιδιαίτερα στο Πανεπιστήμιου Αιγαίου, ήταν από τα θέματα της
πρόσφατης συνεδρίασης του περιφερειακού συμβουλίου.
Με τη
συμμετοχή φορέων από όλο το φάσμα της εκπαιδευτικής κοινότητας, αναπτύχθηκε
ένας ουσιαστικός διάλογος για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα το
Πανεπιστήμιο Αιγαίου, εκπαιδευτικό προσωπικό, φοιτητές και οι οικογένειες τους,
οι εργαζόμενοι σε αυτό.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε από τη Λαϊκή Συσπείρωση και τους εκπροσώπους των καθηγητών, στην διαχρονική απαξίωση των πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων συνολικά, και των περιφερειακών ιδιαίτερα, απόρροια της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής όλων των κυβερνήσεων. Στις συνεχείς περικοπές της κρατικής χρηματοδότησης, του διδακτικού και λοιπού προσωπικού, στην απαξίωση των υποδομών, στις αλλαγές των προγραμμάτων σπουδών για να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις της αγοράς, με σημαντική υποβάθμιση του περιεχομένου σπουδών, με εκπτώσεις στα εργαστήρια, στις πρακτικές ασκήσεις.
Τονίστηκε
ότι : Η υποβάθμιση είναι έργο τόσο της σημερινής, όσο και των προηγούμενων
κυβερνήσεων που θέλουν τα Πανεπιστήμια συνδεδεμένα με την αποκαλούμενη
"περιφερειακή ανάπτυξη", εννοώντας τα συμφέροντα των μεγάλων
επιχειρήσεων σε κάθε περιοχή. Αυτό όμως σημαίνει αυτόματα υποβάθμιση, σημαίνει
θυσία της επιστήμης, των σπουδών στο βωμό της κερδοφορίας.
Το
Πανεπιστήμιο Αιγαίου, όπως και άλλα περιφερειακά και όχι μόνο, έχει περάσει
κυριολεκτικά από 40 κύματα. Με τα Ιδρύματα να είναι 1 χρόνο τώρα κλειστά,
συνεχίζεται το έργο της υποβάθμισης, ενώ ταυτόχρονα περνάνε μια σειρά
νομοθετικές ρυθμίσεις που λύνουν μόνο ζητήματα επιχειρηματικότητας και δεν
αγγίζουν καν τα πραγματικά προβλήματα των φοιτητών, των διδασκόντων και
εργαζομένων, των σπουδών. Υποβάθμιση είναι να μην έχουν οι φοιτητές εστίες, να
μην υπάρχει πρόβλεψη για φτηνή και ασφαλή πρόσβαση φοιτητών και διδασκόντων
προς τα νησιά για τις σπουδές. Υποβάθμιση είναι τα Ιδρύματα αυτά να λειτουργούν
στη συντριπτική πλειοψηφία με έκτακτο προσωπικό, να υποστελεχώνονται τα τμήματα
διοικητικά και επιστημονικά συνεχώς και διαχρονικά.
Υποβάθμιση
είναι η επίκληση της "πολυνησιωτικότητας" ως κριτηρίου για την
"αριστεία" ενός Ιδρύματος, που στην πραγματικότητα ταυτίζεται με το
βαθμό που αυτό το Ίδρυμα είναι διασυνδεδεμένο με τις στρατηγικές στοχεύσεις του
κεφαλαίου (εφοπλιστικού και όχι μόνο) στην περιοχή.
Ο
τελευταίος μάλιστα νόμος Κεραμέως-Χρυσοχοίδη όχι μόνο δεν επιχείρησε να
βελτιώσει την κατάσταση στα Περιφερειακά Πανεπιστήμια, μεταξύ αυτών και το
πανεπιστήμιο Αιγαίου ενισχύοντας υποδομές και φοιτητική μέριμνα, αλλά αντίθετα
διατηρώντας το νόμο Γαβρόγλου επιχειρεί να «τιμωρήσει» όσα τμήματα έχουν
χαμηλές βάσεις, εισάγοντας την περίφημη «Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής», η οποία εάν
εφαρμοστεί, στα τμήματα αυτά θα μείνουν ελάχιστοι φοιτητές, με δεδομένη βέβαια
και την περαιτέρω μείωση της χρηματοδότησης, θέτοντας έτσι σοβαρά ζητήματα
βιωσιμότητας των Ανωτάτων Ιδρυμάτων.
Με τον ίδιο νόμο, και θα πρέπει να το
επισημάνουμε αυτό, δίνονται τεράστια ποσά σε φύλαξη και αστυνομία, ενώ δεν
δίνεται κυριολεκτικά «δεκάρα» για τα συσσωρευμένα προβλήματα των Πανεπιστημίων.
Επομένως τα προβλήματα στα Πανεπιστημιακά
Ιδρύματα όπως και στο πανεπιστήμιο Αιγαίου είναι διαχρονικά, με διαδοχικές
ευθύνες όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων.
Η Λαϊκή Συσπείρωση Β. Αιγαίου θα παλέψει με
όλες της τις δυνάμεις στο πλευρό
Διδασκόντων Πανεπιστημιακών, Φοιτητών και εργαζομένων για να μείνει στα χαρτιά
ο νόμος -κόλαφος για τη Δημόσια Ανώτατη Εκπαίδευση.
Αναλυτικά η τοποθέτηση της Αγλαΐας Κυρίτση,
περιφερειακής Συμβούλου της Λαϊκής Συσπείρωσης:
«κ./ες συνάδελφοι,
Δεν
υπάρχει αμφιβολία ότι το ΠΣ επιβάλλεται, οφείλει να συζητήσει για την κατάσταση
στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, για το νόμο Κεραμέως, όπως και για τους
προηγούμενους.
Και
βεβαίως το Π.Α., χάρη στις προσπάθειες των εργαζομένων του, αξίζει τα εύσημα
Όμως,
γνωρίζοντας κάποιος τα χρόνια προβλήματα
που αντιμετωπίζει εύλογα διαπιστώνει ότι:
Η
απαξίωση των πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων συνολικά, και των περιφερειακών
ιδιαίτερα, είναι μια διαχρονική συνθήκη, απόρροια της αντιεκπαιδευτικής
πολιτικής όλων των κυβερνήσεων. Όλο το προηγούμενο διάστημα, και σήμερα,
περικόπτεται η κρατική χρηματοδότηση, το διδακτικό και λοιπό προσωπικό,
απαξιώνονται οι υποδομές, αλλάζουν τα προγράμματα σπουδών για να προσαρμοστούν
στις απαιτήσεις της αγοράς, με σημαντική υποβάθμιση του περιεχομένου σπουδών,
με εκπτώσεις στα εργαστήρια, στις πρακτικές ασκήσεις. Η υποβάθμιση είναι έργο
τόσο της σημερινής, όσο και των προηγούμενων κυβερνήσεων που θέλουν τα Πανεπιστήμια
συνδεδεμένα με την αποκαλούμενη "περιφερειακή ανάπτυξη", εννοώντας τα
συμφέροντα των μεγάλων επιχειρήσεων σε κάθε περιοχή. Αυτό όμως σημαίνει
αυτόματα υποβάθμιση, σημαίνει θυσία της επιστήμης, των σπουδών στο βωμό της
κερδοφορίας.
Το
Πανεπιστήμιο Αιγαίου, όπως και άλλα περιφερειακά και όχι μόνο, έχει περάσει
κυριολεκτικά από 40 κύματα. Με τα Ιδρύματα να είναι 1 χρόνο τώρα κλειστά,
συνεχίζεται το έργο της υποβάθμισης, ενώ ταυτόχρονα περνάνε μια σειρά
νομοθετικές ρυθμίσεις που λύνουν μόνο ζητήματα επιχειρηματικότητας και δεν
αγγίζουν καν τα πραγματικά προβλήματα των φοιτητών, των διδασκόντων και
εργαζομένων, των σπουδών. Υποβάθμιση είναι να μην έχουν εστίες, να μην υπάρχει
πρόβλεψη για φτηνή και ασφαλή πρόσβαση φοιτητών και διδασκόντων προς τα νησιά
για τις σπουδές. Υποβάθμιση είναι τα Ιδρύματα αυτά να λειτουργούν στη
συντριπτική πλειοψηφία με έκτακτο προσωπικό, να υποστελεχώνονται συνεχώς και
διαχρονικά. Υποβάθμιση είναι η επίκληση της "πολυνησιωτικότητας" ως
κριτηρίου για την "αριστεία" ενός Ιδρύματος, που στην πραγματικότητα
ταυτίζεται με το βαθμό που αυτό το Ίδρυμα είναι διασυνδεδεμένο με τις
στρατηγικές στοχεύσεις του κεφαλαίου (εφοπλιστικού και όχι μόνο) στην περιοχή.
Επομένως
το πρόβλημα στο πανεπιστήμιο Αιγαίου είναι διαχρονικό, με διαδοχικές ευθύνες
όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων.
Και
για να μην θεωρηθεί ότι κάνουμε στείρα
αντιπολίτευση αναφέρω χαρακτηριστικά:
--Η
εφαρμογή της μεταρρύθμισης ΣΥΡΙΖΑ (Γαβρόγλου 2017) δεν επέφερε οδυνηρές
επιπτώσεις στα Περιφερειακά Πανεπιστήμια και ιδιαίτερα στο Πανεπιστήμιο
Αιγαίου; και τι θέλω να πω: η δημιουργία
2 νέων Ανώτατων Ιδρυμάτων σε Αθήνα (ΠΑΔΑ) και Θεσσαλονίκη (ΔΙΠΑΕ) μέσω της
μετατροπής των αντίστοιχων ΤΕΙ, η ενίσχυση ημι-κεντρικών Πανεπιστημίων (Θεσσαλίας,
Πελοποννήσου, Δυτ. Μακεδονίας) μέσω της απορρόφησης τμημάτων ΤΕΙ, η δημιουργία
νέων τμημάτων, χωρίς καμία υποδομή, για καθαρά ψηφοθηρικούς λόγους (π.χ
Μαθηματικό Λαμίας, Μαθηματικό Καστοριάς) δεν επέδρασαν στη ραγδαία στην πτώση
της ζήτησης;
--Η
διαμόρφωση των βάσεων τα τέσσερα τελευταία χρόνια, ως άμεση συνέπεια της
πολιτικής ΣΥΡΙΖΑ από 6.700-9000 μόρια- επι παραδειγματι στο μαθηματικό, το
τμήμα στατιστικής ή της πληροφορικής, δεν βοήθησαν άμεσα την υποβάθμισή του;
--ο
ΣΥΡΙΖΑ δεν ήταν αυτός που νομοθέτησε τα δίδακτρα στα μεταπτυχιακά; και που
μπορεί άτυπα να υπήρχαν, αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ έβαλε την νόμιμη σφραγίδα;
--Με
την υπογραφή των μνημονίων΄- και του ΣΥΡΙΖΑ μη εξαιρουμένου- δεν μπήκε φραγμός
στις προσλήψεις μόνιμου διοικητικού προσωπικού και υπάρχει σωρεία εργαζομένων
με ελαστικές σχέσεις εργασίας που καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες
-φαινόμενο βέβαια μόνιμο σε όλους τους Οργανισμούς;
-- τα
σοβαρά προβλήματα στις υποδομές και την κοινωνική μέριμνα (όπως φοίτηση,
στέγαση, ιατρική περίθαλψη, κτιριακή ανεπάρκεια, τεράστια κόστη στις συγκοινωνίες,
πανάκριβα ενοίκια, προυπολογισμοί φοίτησης που δεν μπορεί να αντέξει το
μικρομεσαίο και λαϊκό νοικοκυριό και μάλιστα σε καιρούς οικονομικής κρίσης,
ανεργίας και πανδημίας) και που οφείλονται στην πολιτική που ασκείται εδώ και
μια δεκαετία στην Ελλάδα, δεν επιδρούν αρνητικά στην στήριξη και ανάπτυξη του
Πανεπιστημίου;
Και
επιτρέψτε μου κ. Σπηλάνη να πω ότι όχι, με αυτές τις προϋποθέσεις το Παν/μιο
Αιγαίου δεν «Δίνει την ευκαιρία σε πολλούς νέους και νέες των νησιών μας, από
αδύναμες μάλιστα οικονομικά οικογένειες, για σπουδές στη 3οβάθμια εκπαίδευση
στον τόπο τους, χωρίς να επιβαρυνθούν με υπέρογκα έξοδα που θα τους έκοβε τα
όνειρα». Εάν έχετε αυτή την αντίληψη, είστε εκτός πραγματικότητας...
Και
φτάσαμε στο σημείο 0 και προσπαθούμε να συμμαζέψουμε τα ασυμμάζευτα
Κι
έρχεται σήμερα η ΝΔ και ολοκληρώσει το έργο της προηγούμενης κυβέρνησης,
βάζοντας ακόμη πιο βαριά τη σφραγίδα της αντιλαϊκής πολιτικής στην εκπαίδευση,
με αστυνόμευση, μάλιστα, την οποία βαπτίζει «ασφάλεια ανθρώπων και κτιρίων», ετοιμάζοντας
να δώσει την χαριστική βολή...
Ο
νόμος Κεραμέως-Χρυσοχοίδη όχι μόνο δεν επιχείρησε να βελτιώσει την κατάσταση
στα Περιφερειακά Πανεπιστήμια, ενισχύοντας υποδομές και φοιτητική μέριμνα, αλλά
αντίθετα διατηρώντας το νόμο Γαβρόγλου επιχειρεί να «τιμωρήσει» όσα τμήματα
έχουν χαμηλές βάσεις, εισάγοντας την περίφημη «Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής», η
οποία εάν εφαρμοστεί, στα τμήματα αυτά θα μείνουν ελάχιστοι φοιτητές, με
δεδομένη βέβαια και την περαιτέρω μείωση της χρηματοδότησης του Ιδρύματος,
θέτοντας έτσι σοβαρά ζητήματα βιωσιμότητάς του.
Με τον ίδιο νόμο, και θα πρέπει να το
επισημάνουμε αυτό, δίνονται τεράστια ποσά σε φύλαξη και αστυνομία, ενώ δεν
δίνεται κυριολεκτικά «δεκάρα» για τα συσσωρευμένα προβλήματα του Πανεπιστημίου.
Να
μιλήσουμε όμως και για τις δια-ζώσης εκπαιδευτικές διαδικασίες αφού το
Πανεπιστήμιο Αιγαίου, δεκατρείς μήνες μετά το ξέσπασμα της πανδημίας παραμένει
κλειστό, με ευθύνη της κυβέρνησης και της διοίκησης του Πανεπιστημίου με
οδυνηρές κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις στα νησιά και στην εκπαιδευτική
διαδικασία των φοιτητών. Όλο αυτό το
διάστημα κυβέρνηση και υπουργείο Παιδείας δεν πήραν κανένα μέτρο, ώστε να
επανέλθει η διά ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία με όρους προστασίας της υγείας
φοιτητών, καθηγητών και διοικητικού προσωπικού.
Η
διοίκηση, μάλιστα, του Πανεπιστημίου, ενισχύοντας αυτή την κατεύθυνση αποφάσισε
2 φορές, (Μάιος 2020 και Αύγουστος 2020) το σύνολο της εξεταστικής να διεξαχθεί
εξ αποστάσεως. Αγνόησε επιδεικτικά τις εκκλήσεις των φοιτητών να παρθούν άμεσα
υγειονομικά μέτρα για την ασφαλή επανεκκίνηση της δια ζώσης εκπαιδευτικής
διαδικασίας, φτάνοντας σε σημείο δύο μέλη της συγκλήτου να προτείνουν σε
πρόσφατη συνεδρίαση την εξ αποστάσεως διδασκαλία ως μόνιμη διαδικασία για το
Πανεπιστήμιο Αιγαίου από τον Σεπτέμβρη.
Η
πανδημία ανέδειξε τις διαχρονικές ευθύνες των κυβερνήσεων για την κατάσταση του
Πανεπιστημίου, το οποίο «αποστραγγίζεται» συνεχώς από δημόσια χρηματοδότηση. Το
νομικό πλαίσιο προσανατολίζει τη λειτουργία των ΑΕΙ στη βάση του κέρδους και
της εμπορευματοποίησης, θυσιάζοντας τον ακαδημαϊκό τους χαρακτήρα, το επίπεδο
των σπουδών τους, τη δυνατότητα να σπουδάσουν νέοι και νέες που προέρχονται από
οικογένειες με χαμηλότερα εισοδήματα.
Με
όχημα την πανδημία και την οικονομική κρίση κυβέρνηση και διοικήσεις των
ιδρυμάτων οδηγούν τα δημόσια ΑΕΙ στη μετάλλαξή τους σε ιδιότυπα ιδρύματα τύπου
«Ανοιχτού Πανεπιστήμιου». Η παράταση της σημερινής κατάστασης θα αφήσει μόνιμο
αποτύπωμα στη δομή, τη λειτουργία και τον χαρακτήρα της Ανώτατης Εκπαίδευσης,
με άμεσες επιπτώσεις καταρχήν στα «περιφερειακά» ΑΕΙ.
Και
κ. Σπηλάνη,
λέτε
ότι «κινδυνεύουν τα νησιά μας να χάσουν αυτή τη μοναδική αναπτυξιακή επένδυση»,
για μας η εκπαιδευτική διαδικασία, δεν είναι «επένδυση» και μάλιστα μιας
στρεβλής έννοιας της ανάπτυξης. Δεν βλέπουμε τους φοιτητές ως πελάτες, δεν
φτιάχνουμε ένα πανεπιστήμιο απλά για να φέρουμε κόσμο και να πέσουν λεφτά στην
όποια τοπική κοινωνία. Εμείς στηρίζουμε την επιστημονική ανάπτυξη και κυρίως
τις γνώσεις που θα πάρει η νέα γενιά...
Για μας
λοιπόν η πραγματικότητα λέει ότι για τη βιωσιμότητα του ο Παν/μιου Αιγαίου
καθοριστικό ρόλο παίζει το υψηλό κόστος σπουδών, σε συνδυασμό με την τρομακτική
απουσία φοιτητικής μέριμνας, καθιστώντας απαγορευτική τη φοιτητική μετανάστευση
για τα παιδιά των φτωχών λαϊκών στρωμάτων. Τόσο επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ όσο και
τώρα με τη ΝΔ, άμεση προτίμηση αποτελεί για τις οικογένειες η συνέχιση των
σπουδών σε τμήματα στην πόλη τους, ανεξαρτήτως πολλές φορές αντικειμένου,
εξαιτίας της δυσκολίας κάλυψης του συνόλου των εξόδων.
Είναι
υποκριτικό λοιπόν το ενδιαφέρον της κυβέρνησης
και της αξιωματικής αντιπολίτευσης για τα Τμήματα που η πλειοψηφία των
εισαχθέντων τους έχουν σήμερα χαμηλές βαθμολογίες και ενδεχομένως αύριο να
μείνουν χωρίς φοιτητές εάν εφαρμοστεί η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Γιατί και οι
δυο τους διαχρονικά υπηρέτησαν τη λογική της διασποράς Τμημάτων σε χωριά και
κωμοπόλεις, χωρίς την ενίσχυση των αντίστοιχων υποδομών και χωρίς την
εξασφάλιση των απαιτούμενων συνθηκών που χρειάζονται για καθολική δωρεάν σίτιση
και στέγαση, φθηνή γρήγορη και ασφαλή ακτοπλοϊκή σύνδεση, φθηνά αεροπορικά
εισιτήρια, ενίσχυση των δομών υγείας κλπ. Επιπλέον, η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση
του ΣΥΡΙΖΑ των τελευταίων χρόνων με τη δημιουργία μιας υπερπληθώρας Ανώτατων
Σχολών στην ηπειρωτική Ελλάδα έσπρωξαν τα τμήματα του Πανεπιστημίου Αιγαίου στα
«αζήτητα».
Αντί να
δημιουργηθεί ένα σύστημα δημόσιων και δωρεάν επαγγελματικών σχολών υψηλού
επιπέδου, που λείπει από τη χώρα μας, για τα παιδιά που δεν κατευθύνονται στην
Ανώτατη Εκπαίδευση, δημιουργούνται ή «ανωτατοποιούνται» νέα τμήματα, χωρίς
καμιά υποδομή και πολλές φορές χωρίς καν ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα σπουδών
προκειμένου να ικανοποιηθούν μικροπολιτικά συμφέροντα.
Μπροστά
σε αυτή την κατάσταση η διοίκηση του Πανεπιστημίου Αιγαίου επαναλαμβάνοντας
μονότονα τα περί «αριστείας», ξεχνά ότι χιλιάδες φοιτητές καταβάλουν υπέρογκα
ποσά για στέγαση, σίτιση και μετακίνηση προς τους τόπους κατοικίας τους. Ξεχνά
ότι εκατοντάδες φοιτητές του Πανεπιστημίου μας δεν είχαν τα μέσα για να
παρακολουθήσουν απρόσκοπτα την ηλεκτρονική διδασκαλία και αναγκάζονται να
καταβάλουν από την τσέπη τους ποσά για την αγορά αναγκαίων συσκευών χωρίς να
λαμβάνουν ουδεμία βοήθεια από το Πανεπιστήμιο.
Η
απάντηση, λοιπόν, στις περισπούδαστες αναλύσεις που ακούγονται από δεξιά και
αριστερά με αφορμή τη δυσχερή κατάσταση που διαμορφώνεται στο Πανεπιστήμιο
Αιγαίου, αλλά ταυτόχρονα και η απάντηση στην αγωνία χιλιάδων παιδιών και των
οικογενειών τους, που κάθε χρόνο καταβάλλουν τεράστιο κόπο και αφαιμάζονται
οικονομικά στη διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων και κατά τη διάρκεια των
σπουδών τους, είναι:
• Τα Τμήματα του Πανεπιστημίου Αιγαίου να
στελεχωθούν και να εξοπλιστούν πλήρως και να παρέχουν δωρεάν σίτιση και στέγαση
για όλους, έτσι ώστε οι φοιτητές μα μην βάζουν για τίποτα το χέρι στην τσέπη
και να αφοσιώνονται στην επιστήμη τους.
• Να μειωθεί δραστικά το κόστος μεταφοράς
των φοιτητών στους τόπους κατοικίας τους με φθηνά ακτοπλοϊκά και αεροπορικά
εισιτήρια.
• Να ενισχυθούν όλες οι δομές υγείας των
νησιών για την αντιμετώπιση τόσο των πάγιων αναγκών όσο και των προβλημάτων που
έχουν δημιουργηθεί από την πανδημία του Covid-19.
• Να μην εφαρμοστεί ο ν.
Κεραμέως-Χρυσοχοΐδη και τα χρήματα τα οποία προβλέπονται για φύλαξη και
αστυνομία να δοθούν για ενίσχυση των υποδομών του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Αυτή
είναι η πρότασή μας, κι αυτό θα πρέπει να αποτελέσει διεκδικητικό πλαίσιο της
Περιφέρειας ώστε ο νόμος Κεραμεως Χρυσοχοΐδη να μείνει στα χαρτιά....
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου